Tutustu lajiin! Lokakuussa tutustutaan Taitaja2017 Töölön kaupunginosan eri kilpailulajeihin

Taitaja2017 Helsinki –tapahtuman teema on ”kaupunki kaupungissa”. 15.-18.5.2017 Helsingin messukeskukseen rakennetaan kaupunki pienoiskoossa. Teeman mukaisesti, myös Messukeskuksen eri alueet on nimetty Helsingin kaupunginosien mukaisesti. Mikä olisi parempi tapa tutustua alueisiin, kuin eri lajien kautta. Kaupunginosien esittelyn aloittaa lokakuussa pelituotanto, joka on ensimmäistä kertaa mukana SM-ammattitaitokilpailulajina.

untitled-1

Lajina Pelituotanto

Pelituotanto on monialainen laji, joka vaatii kilpailujoukkueelta osaamista niin pelisuunnittelussa, ohjelmoinnissa kuin peligrafiikan tekemisessä. Pelituotannossa vaaditaan tekijöiltä luovuutta ja yhteistyökykyä. Taitaja2017-kilpailussa pelituotanto on parikilpailu. Katso tarkemmat tiedot pelituotannosta kilpailulajina täällä.

Viikolla 42-43 Taitaja2017 sosiaalisen median kanavilla tullaan näyttämään videoita haastatteluja ja kuvia pelituotantoon liittyen. Koko videon haastattelusta löydät Taitaja2017 YouTubesta viikon 42 päätteeksi. Kannattaa käydä katsomassa! Omia pelituotantoon liittyviä kuvia voi myös lähettää lisättäväksi Instagramiin. Ohjeet tämän uutisen lopussa.

515x183_some_stadinaouutiskirje

Näkökulma: lajivastaava

Mikko Sallinen aloitti pelituotannon opettamisen Stadin ammattiopistossa kolme vuotta sitten. Sitä ennen hän opetti digitaalista viestintää. Sallisen kiinnostus ja suuntautuminen ovat pelialalle, joten kun pelikoulutus aloitettiin Stadin ammattiopistossa kolme vuotta sitten, hänelle oli luontevaa lähteä mukaan toteuttamaan opetusta.

–Sallisen mukaan peliala vaatii kiinnostusta peleihin. AV-viestinnän alalla visuaaliset perustaidot, mielikuvitus ja innostus oppia jatkuvasti uutta on tärkeätä alalla. Sallinen myös muistuttaa, että pelituotanto vaatii yhteistyökykyä ja yhteistyötaitoja, sillä pelejä tehdään tiimissä. Opintojen jälkeen mahdollisia työpaikkoja ovat pelituotantoyhtiöt, pelifirmat, sekä peli-alaan liittyvä teollisuus, kuten esimerkiksi mainostoimistot.

–Pelituotanto on nyt ensimmäistä kertaa mukana Taitaja2017-kilpailussa. Sallinen kertoo, että kyseessä on parikilpailu ja tiimissä tarvitaan mm. visuaalista osaamista, ohjelmointitaitoa, sekä pelisuunnittelutaitoa. Hyvät yhteistyökyky- ja kommunikointitaidot ovat hyödyksi. Sallinen antaa myös vinkin kilpailemaan lähteville: ”tehkää pelejä”.

–Sallinen kannustaa yleisöä tulemaan katsomaan pelituotantoa 15.-18.5.2017 Helsingin Messukeskukseen. Lajialueella voi seurata kilpailijoiden työskentelyä. Lisäksi yleisölle näytetään monitoreilta, mitä kilpailijoiden ruudulla tapahtuu. Ole hyvä –tehtäväpisteillä esitellään lajia laajemmin. Paikalla on opiskelijoita vastaamassa kysymyksiin alasta, sekä yleisö voi kokeilla itsekin pelaamista.

Näkökulma: opiskelija

Dominic Ortju, Tuuli Salminen ja Sakari Malkki opiskelevat pelialaa. Tulevilla huippuosaajilla on jokaisella omat syynsä, miksi he lähtivät opiskelemaan pelialaa. Kiinnostus pelialaan heillä kuitenkin on yhteistä. Tulevaisuudessa he haluavat joko perustaa oman yrityksen, tai työskennellä pelialan yrityksessä.

Millaisia ominaisuuksia pelialalla sitten vaaditaan?

–Ortju kertoo, että pelialalla tarvitaan luovuutta, ongelmanratkaisukykyä, visuaalisuutta ja innostuneisuutta. Alussa ei tarvitse osata kaikkea, vaan pitää olla valmis oppimaan uutta ja tekemään. Malkki jatkaa, että alalle tarvitaan tietynlaista pelottomuutta ja halua kokeilla uusia asioita. Salminen mainitsee myös tiimityön tärkeyden. Malkki mainitsee myös, että pelialalla tarvitaan rakkautta alaan, johon muut ovat samaa mieltä.

Ammattitaidon SM-kilpailut Helsingissä 15.-18.5.2017

–Taitaja-semifinaalien ilmoittautumisaika on käynnissä. Kilpailijoiden ilmoittautumisaika päättyy 4.11.2016. Semifinaalit käydään tammi-helmikuussa 2017. Ortju ja Salminen aikovat osallistua kilpailemaan. Malkki kertoo olevansa mukana taustajoukoissa ja kannustamassa kilpailijoita.

Innostusta riittää, siksi onkin hyvä kysyä mitä Taitaja2017 iskulause ”Ole hyvä” merkitsee heille. Sloganin kun voi kääntää myös muotoon: ”ole hyvä – olen hyvä”. Vastaukset missä nuoret ovat hyviä, tulevat kuin pelimyymälän hyllystä.

–Ortju kertoo olevansa hyvä saamaan uusia ideoita ja suunnittelemaan sen perusteella, sekä graafisesti hyvä pelialalla. Salminen kertoo olevansa hyvä työskentelemään paineen alla ja koodaamisessa. Malkki sanoo olevansa hyvä ohjelmoija ja kohtuullinen 3D:ssä. Erinomaisia vastauksia ja haastattelusta päätellen, heiltä myös yhteistyö toimii hyvin – sitä pelialalla varmasti tarvitaan!

untitled-2
(Opettaja Mikko Sallinen taustalla ja opiskelijat Dominic, Tuuli ja Sakari)

Tulevat lajinostot Taitaja2017 Töölön kaupunginosa

Taitaja2017 Töölö kaupunginosan muita lajeja ovat: CAD-suunnittelu, Painotekniikka, Painotuotteen suunnittelu, Tietojenkäsittely, Tietokoneet ja verkot, Verkkosivujen tuottaminen sekä lajinäytöksenä esitettävä 3D-tulostus. Minkä muun lajiesittelyn sinä haluaisit nähdä lokakuussa, Taitaja2017 Töölön kaupunginosan lajinostona? Kommentoi Facebookissa: facebook.com/taitaja

Opiskelija tai opettaja, mikäli sinulla on ottamiasi pelituotantoon liittyviä kuvia, julkaise niitä instagramissa #Taitaja2017 hashtagin kanssa. Voit myös lähettää ne janne.turtiainen@hel.fi niin nostetaan niitä Taitaja-someen! Muista ilmoittaa, kuka kuvan on ottanut.

515x183_some_stadinaouutiskirje