P3 TaitajaPLUS – lähihoitaja, parikilpailu
Lajivastaavat
Yleiskuvaus
Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon tutkinnon perusteiden kiitettävän tason (K3) vaatimuksiin. Kilpailijoilta vaaditaan osaamista eri-ikäisten ja taustaltaan erilaisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kasvun ja kehityksen tukemiseen ja ohjaamiseen, hoitoon ja huolenpitoon sekä heidän kuntoutumisensa tukemiseen.
Osaamisvaatimukset
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon suorittanut lähihoitaja työskentelee ihmisten kanssa ja heitä varten. Lähihoitaja osaa kohdata eri elämänkulun vaiheissa olevat asiakkaat ja potilaat yksilöinä. Hän edistää toiminnallaan asiakkaiden ja potilaiden terveyttä ja hyvinvointia. Lähihoitaja työskentelee sosiaali- ja terveysalan hoito-, huolenpito-, kasvatus- ja kuntoutustehtävissä.
Lajissa vaaditaan sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon, lähihoitajan yhteisten ammatillisten opintojen osaamista. Kilpailuissa kiinnitetään huomiota seuraaviin osa-alueisiin: kasvun tukeminen ja ohjaus, hoito ja huolenpito sekä kuntoutumisen tukeminen. Kilpailutehtävät sisältävät eri opintokokonaisuuksien sisältöjä tutkinnon yhteisistä ammatillisista opinnoista.
+Taitajan erityinen tuki
Opiskelija saa tehtävän itselleen sopivassa muodossa hänen vahvuuksiensa ja tuen tarpeidensa mukaan. Opiskelijan vahvuudet ja tuen tarpeet selvitetään ennalta. Väliaikana kilpailija saa tukea tutoropiskelijalta ja tutortoiminnan opettajalta.
Ohjeiden antamisessa huomioitavaa:
- Annetaan lyhyt ja selkeä ohje työn tekemiseen rauhallisessa ympäristössä (yksi ohje kerrallaan, tehtävien jakaminen osiin, lyhyet lauseet, tavalliset sanat, ydinkohtien kertaaminen, alleviivaukset ja korostusvärit ohjeissa, puheen havainnollistaminen)
- Sääntöjen kertominen ja kertaaminen
- Jännityksen poistaminen, kannustus, turvallisen sekä myönteisen ilmapiirin luominen
- Opiskelijat saavat riittävästi aikaa suunnitella työtään (tarvittava aika, työvälineet ja materiaalit, työvaiheet, toimintaympäristön kuvailu)
- Varmistetaan opiskelijan kanssa työturvallisuus
- Varmistetaan ja kerrataan ohjeet opiskelijan kanssa ennen tehtävän aloittamista
- Kerrotaan opiskelijalle, kuinka paljon tehtävään hän voi käyttää aikaa
- Muistilistat voivat tukea keskittymistä ja oman toiminnan ohjausta
Taitaja PLUS lajiohjausryhmä 2017
Annukka Sorjonen, annukka.sorjonen@hel.fi