504
Tarjoilija, yksilökilpailu

504_tarjoilija

Lajivastaavat

TÖYRYLÄ MERVI

Mervi Töyrylä
Stadin ammattiopisto
mervi.toyryla@edu.hel.fi
040 334 5750

Tuuli Tommola
Stadin ammattiopisto
tuuli.tommola@edu.hel.fi
040 336 2286

Yleiskuvaus

Tarjoilija toimii kilpailujen aikana asiakaspalvelutehtävissä erilaisin liikeideoin toimivissa ravintoloissa. Hän osaa kunnostaa asiakastiloja sekä esitellä, myydä ja tarjoilla asiakkaille tuotteita ja palveluja eri tarjoilutapoja käyttäen. Hän osaa ottaa huomioon yksittäisiä asiakkaita ja asiakasryhmiä sekä tekee yhteistyötä keittiöhenkilökunnan sekä muiden tarjoilijoiden kanssa.

Tarjoilija palvelee kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ja hän toimii vastuullisesti sekä aktiivisesti huomioiden erilaisten asiakkaiden tarpeet. Hän noudattaa työskennellessään anniskelu- ja hygieniamääräyksiä sekä ottaa huomioon kestävän kehityksen toimintaperiaatteet.

Osaamisvaatimukset

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnon, ravintolapalvelun koulutusohjelman ja hotelli-, ravintola- ja catering-alan asiakaspalvelun koulutusohjelman kiitettävän (K3) tason vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa tehdään tiivistä ja arvokasta yhteistyötä työelämän kanssa ja tehtävät perustuvat työelämän vaatimuksiin.

Tarjoilijan osaamisalueet, hotelli-, ravintola- ja cateringalan perustutkinto, asiakaspalvelun koulutusohjelma:

  • asiakaspalvelu ja myynti
  • annosruokien ja juomien tarjoilu
  • a´la carte-tarjoilu
  • juomien myynti- ja tarjoilu
  • tilaus- ja juhlatarjoilu
  • kahvilapalvelut
  • kokouspalvelu

Menestyvän kilpailijan taitovaatimukset:

  • hyvän ystävällisen palvelun hallitseminen
  • aktiivinen asiakaslähtöinen myyntityö
  • palveluetiketin mukaisesti toimiminen
  • ravintolasalin kunnostaminen (kattaminen, erilaiset liinoitustavat ja lautasliinataitosten hallitseminen)
  • perustarjoilutaidot (tarjottimen sujuva käyttö, lautasten kantaminen).
  • eri ruokien tarjoilutekniikoiden hallinta
  • myynnin rekisteröinti
  • juomien tuotetietous ja juomien tarjoilu
  • ruoan ja juomien yhdistäminen, juomasuositukset
  • yleisimpien juomasekoitusten ja erikoiskahvien valmistaminen sekä tarjoilu
  • hygieniaosaaminen sekä puhdas ja siisti työympäristö
  • kokoustarjoilun hoitaminen
  • ruokien viimeistely salissa (liekitys, paloittelu, annostelu)
  • oman työn suunnittelu ja organisointi
  • palveluprosessin sujuva hallinta sekä tilanneherkkyys ja joutuisuus
  • sosiaaliset taidot ja kommunikointikyky erilaisten asiakkaiden kanssa
  • kyky toimia yhteistyössä muiden kanssa
  • ongelmanratkaisukyky
  • toisen kotimaisen kielen ja englannin kielen perustaidot
  • henkilökohtainen olemus, ryhti, liikkuminen, työn ergonomia
  • yrittäjyyden, kestävän kehityksen, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden huomioon ottaminen

 

Finaali

Maanantai 15.5.2017

Lajialueeseen ja kilpailupaikkoihin tutustuminen

Tiistai 16.5.2017

Cafe- ja bistropäivä ” Sisulla ja sydämellä”

Cafe-tehtävä

Moderniin kahvilaan saapuu kaksi asiakasta.  Näyttävässä vitriinissä on useita makeita tuotteita Coffee Housen tyyliin. Lisäksi tarjolla on erikoiskahveja: espresso, cappuccino caffe latte, haudutettua teetä sekä smootheja. Kilpailija esittelee tuotevalikoimaa, vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja ottaa tilauksen vastaan. Tämän jälkeen kilpailija ohjaa asiakkaat pöytään, valmistaa tuotteet, tarjoilee ne pöytään ja varmistaa asiakastyytyväisyyden.

Bistro-tehtävä

Kilpailija työskentelee rennossa helsinkiläisbistrossa. Päivän aluksi kilpailija liinoittaa pöydän ja kattaa neljän hengen pöytään yksinkertaisen katteen. Kilpailijan asemalle saapuu lounaalle neljän hengen seurue mutkattomalle lounaalle. He tilaavat paikan päällä bistron ruokalistalta alku- ja pääruoan sekä ruokajuomat. Kilpailija esittelee ruokalistan ja ruokajuomat, kertoo tuotteiden alkuperästä ja ottaa tilauksen vastaan. Kilpailija korjaa/täydentää ennakkokatetta tilauksen mukaisesti. Kilpailijan tulee huomioida asiakaspalvelussa erikoisruokavaliot ja lisämyynti. Kilpailija tarjoilee tilatut tuotteet ja huolehtii asiakkaista koko palvelutapahtuman ajan.

Keskiviikko 17.5.2017

”Suomi 100v” Fine dining – tehtävä

Tasokkaaseen klassikkoravintolaan on tulossa neljän hengen seurue illalliselle. Asiakasyrityksestä on etukäteen varattu pöytä ravintolasalista ja tilaisuuden kulku sekä menu ja osa juomista on sovittu etukäteen. Yksi vieraista on englanninkielinen. Tarvittavat tiedot löytyvät tilausvahvistuksesta, jonka kilpailija saa kyseisen kilpailupäivän aamuna. Kilpailija kattaa pöydän tilatun mukaisesti laadukasta illallista varten. Kilpailija kattaa menun mukaisen katteen ja ottaa vastaan asiakkaat. Ruokalajit kilpailija tarjoilee sovittujen tarjoilutapojen mukaisesti. Kilpailija suosittelee juomia ravintolan viinilistalta ja perustelee suosituksensa asiakkaille. Lähtökohta juomavalinnalle on ruokien ja juomien yhteensopivuus.

Torstai 18.5.2017

Yllätystehtävä

Juomasekoitustehtävä

Kilpailija työskentelee baarissa ja valmistaa ja tarjoilee juomasekoituksia baarin asiakkaille. Juomat on ryhmitelty seuraavasti: klassikot, Suomi 100v, mocktails. Kilpailija valmistaa asiakkaiden tilauksesta kolme erilaista juomasekoitusta, yhden jokaisesta ryhmästä. Juomien reseptit ovat luettavissa Taitaja-sivuilla viimeistään 1,5 kuukautta ennen finaalia. Tuomarit arvioivat juomat ennen tarjoilua.

Arvioinnin rakenne

Arviointi koostuu subjektiivisista ja objektiivisista arvioinnin kohteista. Tarjoilijalajissa on mahdollisuus saada kokonaisuutena 70 pistettä subjektiivisesta arvioinnista ja 30 pistettä objektiivisesta arvioinnista.

Pisteet jakautuvat kilpailussa seuraavasti:

  • Cafe-tehtävä 13 pistettä
  • Bistro-tehtävä 25 pistettä
  • ”Suomi 100v” Fine dining – tehtävä 45 pistettä
  • Yllätystehtävä 2 pistettä
  • Juomasekoitustehtävä 15 pistettä

Objektiiviset arvioinnin kohteet on valittu yleisten tarjoilusääntöjen ja toimintamallien mukaisia selkeitä perustehtäviä, jotka voidaan yksiselitteisesti arvioida. Tällaisia arvioinnin kohteita ovat mm.:

  • Alkoholijuomien tunnistus
  • Juomasekoitusten valmistamisessa oikeat työvälineet ja raaka-aineet
  • Viinin tarjoilu
  • Oikeaksi hyväksytty kate
  • Hygieniamääräysten ja anniskelulainsäädännön noudattaminen
  • Tarjoilun kulkuun liittyvät tarjoilujärjestysohjeet

Kilpailija tuo tullessaan

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle tarjoilijan henkilökohtaiset työvälineet: korkkiruuvi, kierrelehtiö, kynä, tulitikut, tarjoiluliinoja, tarjoilukäsineet ja pullonavaaja.

Kilpailujen aikataulu

Yhteinen kokoontuminen kilpailupaikalla maanantaina 15.5.2017 klo 12.00, jolloin annetaan yleisohjeet kilpailusta ja tutustutaan lajialueeseen. Tarkka päiväkohtainen aikataulu annetaan kilpailupaikalla.

maanantai 15.5.2017

klo 12.30 ─ 15.00 lajialueeseen tutustuminen

tiistai 16.5.2017

klo 10.00 ─ 18.30 cafe- ja bistrotehtävät

Kilpailupäivänä finaalitehtävät tehdään porrastetusti.

keskiviikko 17.5.2017

klo 8.30-16.15 fine dining –tarjoilutehtävä

Kilpailupäivänä finaalitehtävät tehdään porrastetusti.

torstai 12.5.2016

klo 8.00-9.00 yllätystehtävä

klo 9.00-13.00 juomasekoitustehtävä

Kilpailupäivänä finaalitehtävät tehdään porrastetusti.

Linkki esimerkkitehtävään (finaalitehtävä Seinäjoki 2016) ja sen arviointiin

https://www.dropbox.com/sh/nr55ckfsp9qi6jf/AAD03Y6BJe2hqdZFTG3BWbyGa/Taitaja/504%20TARJOILIJA/Taitaja%2C%202016%2C%20tarjoilija%2C%20finaaliteht%C3%A4v%C3%A4?dl=0

Yleiskuvaus kilpailulajista

Tarjoilija toimii kilpailujen aikana asiakaspalvelutehtävissä erilaisin liikeideoin toimivissa ravintoloissa. Hän osaa kunnostaa asiakastiloja sekä esitellä, myydä ja tarjoilla asiakkaille tuotteita ja palveluja eri tarjoilutapoja käyttäen. Hän osaa ottaa huomioon yksittäisiä asiakkaita ja asiakasryhmiä sekä tekee yhteistyötä keittiöhenkilökunnan sekä muiden tarjoilijoiden kanssa.

Tarjoilija palvelee kotimaisia ja kansainvälisiä asiakkaita ja hän toimii vastuullisesti sekä aktiivisesti huomioiden erilaisten asiakkaiden tarpeet. Hän noudattaa työskennellessään anniskelu- ja hygieniamääräyksiä sekä ottaa huomioon kestävän kehityksen toimintaperiaatteet.

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Osaamisvaatimukset

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat hotelli- ja ravintola-alan perustutkinnon, ravintolapalvelun koulutusohjelman ja hotelli-, ravintola- ja catering-alan asiakaspalvelun koulutusohjelman kiitettävän (K3) tason vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa on tehty tiivistä ja arvokasta yhteistyötä työelämän kanssa ja tehtävät perustuvat työelämän osaamisvaatimuksiin.

Tarjoilijan osaamisalueet, hotelli-, ravintola- ja cateringalan perustutkinto, asiakaspalvelun koulutusohjelma:

asiakaspalvelu ja myynti
annosruokien ja juomien tarjoilu
á la carte-tarjoilu
juomien myynti- ja tarjoilu
tilaus- ja juhlatarjoilu
kahvilapalvelut

Menestyvän kilpailijan taitovaatimukset:


hyvän ystävällisen palvelun hallitseminen
aktiivinen asiakaslähtöinen myyntityö
palveluetiketin mukaisesti toimiminen
ravintolasalin kunnostaminen (kattaminen, erilaiset liinoitustavat ja lautasliinataitosten hallitseminen)
perustarjoilutaidot (tarjottimen sujuva käyttö, lautasten kantaminen).
eri ruokien tarjoilutekniikoiden hallinta
juomien tuotetietous ja juomien tarjoilu
ruoan ja juomien yhdistäminen, juomasuositukset
yleisimpien juomasekoitusten ja erikoiskahvien valmistaminen sekä tarjoilu
hygieniaosaaminen sekä puhdas ja siisti työympäristö
ruokien viimeistely salissa (liekitys, paloittelu, annostelu)
oman työn suunnittelu ja organisointi
palveluprosessin sujuva hallinta sekä tilanneherkkyys ja joutuisuus
sosiaaliset taidot ja kommunikointikyky erilaisten asiakkaiden kanssa
kyky toimia yhteistyössä muiden kanssa
ongelmanratkaisukyky
toisen kotimaisen kielen ja englannin kielen perustaidot
henkilökohtainen olemus, ryhti, liikkuminen, työn ergonomia
yrittäjyyden, kestävän kehityksen, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden huomioon ottaminen

 

Lajiohjausryhmä 2017

Mervi Töyrylä, lajivastaava, Stadin ammattiopisto
Tuuli Tommola, varavastaava, Stadin ammattiopisto
Eija Kalliokoski, Koulutuskeskus Sedu
Mari Rantanen, Sastamalan koulutuskuntayhtymä
Jaana Mäkinen, Ravintolakoulu Perho
Sari Tarvainen, Savon koulutuskuntayhtymä
Tuija Auramo, Jyväskylän ammattiopisto
Birthe Laitinen, Royal ravintolat Oy, Savoy
Matias Pietarinen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Annika Niemonen, RK-ryhmä
Laura Vehniä, HOK-Elanto
Neea Vuorinen, HOK-Elanto
Andrei Gioanca, BW-Restaurants Oy
Merja Lahdenkauppi, Opetushallitus
504
(22.10.)