312
Matkailu, parikilpailu

312_matkailu

Lajivastaavat

KIISKINEN ANU

Anu Kiiskinen
Stadin ammattiopisto
anu.kiiskinen@edu.hel.fi
040 334 5719

SUTELAINEN KATI

Kati Sutelainen
Stadin ammattiopisto
kati.sutelainen@edu.hel.fi
040 334 5712

Yleiskuvaus

Matkailualan perustutkinnon suorittanut toimii yhteiskuntavastuullisesti, myynti- ja markkinointihenkisesti sekä asiakaslähtöisesti kaikissa matkailijan palveluketjun vaiheissa.

Hänellä on hyvä käytös, hyvät ihmissuhde-, kieli- ja vuorovaikutustaidot, sekä eri kulttuurien tuntemus. Matkailualan perustutkinnon suorittanut työskentelee kestävän toimintatavan mukaisesti, toimii työssään luotettavasti sekä noudattaa matkailualan säädöksiä ja turvallisuusmääräyksiä. Hän toimii matkailualan asiantuntijana toimialan eri suunnittelu- ja toteuttamistehtävissä.

Matkailualan perustutkinnon suorittanut suunnittelee työtään sekä osaa työskennellä itsenäisesti ja työryhmässä. Hän toimii työssään luovasti, joustavasti, vastuuntuntoisesti, oma-aloitteisesti ja hänellä on hyvät ongelmanratkaisutaidot ja tilannetaju. Matkailun perustutkinnon suorittanut on perehtynyt kansainväliseen ja kotimaiseen matkailuelinkeinoon seuraten matkailualan mahdollisuuksia ja alan kehitystä, kehittäen myös omaa työtään ja työskentelyään eri toimijoiden kanssa.

Matkailualan perustutkinnon suorittanut toteuttaa, tuotteistaa ja opastaa erilaisia elämyksellisiä matkailutuotteita ja -palveluja. Hän markkinoi ja myy matkailutuotteita ja -palveluja asiakassegmenttien mukaisesti , toimien kustannustehokkaasti työpaikan ja sen toimintaympäristön liikeidean, paikallisen kulttuurin ja matkailutrendien mukaan.

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat matkailualan perustutkinnon kiitettävän tason (K3) vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa tehdään yhteistyötä työelämän kanssa, ja tehtävien suunnittelussa on otettu huomioon matkailuvirkailijan ja matkailupalvelujen tuottajan koulutusohjelmaopintoja.

Osaamisvaatimukset

Kilpailija pukeutuu yrityksen sääntöjen mukaisesti tilanteeseen sopivalla tavalla. Hallitsee asiakaspalvelu- ja myyntitilanteet sekä kartoittaa asiakkaan tarpeet, suunnittelee sekä toteuttaa erilaisia matkailupalveluja. Kilpailija esittelee asiakkaan tarpeita vastaavia palveluja sekä palvelee asiakkaita asiakaslähtöisesti kulttuuritaustat huomioonottaen sekä toteuttaa kiitettävästi matkailuyrityksen palvelulupauksen. Kerää asiakkailta palautetta ja osaa kehittää toimintaansa palautteen mukaan.

Kilpailija selviytyy asiakaspalvelutilanteista molemmilla kotimaisilla kielillä sekä yhdellä vieraalla kielellä (englanti). Kilpailijan työskentely on taloudellista ja laadukasta, hyvin organisoitua, yrittäjämäistä ja oma-aloitteista. Kilpailutehtävät on suoritettu oikein laittein ja välinein työturvallisuus huomioiden. Kilpailija huolehtii oma-aloitteisesti ja aktiivisesti myös toiminta- ja työkyvystään. Kilpailut ja niiden aikana suoritettavat tehtävät tunnustetaan mahdollisimman laajasti osaksi opintoja ja näyttöjä. Kilpailijan on mahdollista antaa ammattiosaamisen näyttö semifinaalin tai finaalin yhteydessä.

 

FINAALI

Finaalitehtävien kuvaukset, sääntökohdat 5.- 6.

  1. Yleiskuvaus

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat matkailualan perustutkinnon kiitettävän tason (K3) vaatimuksiin. Tehtävien laadinnassa tehdään yhteistyötä työelämän kanssa, ja tehtävien suunnittelussa on otettu huomioon matkailuvirkailijan ja matkailupalvelujen tuottajan koulutusohjelmaopintoja.

Finaalissa kilpailu toteutetaan kolmen päivän aikana. Arviointikriteereistä selviää, missä arviointikohteissa huomioidaan Taitaja-kilpailun pakolliset teemat (yrittäjyys, kestävä kehitys, työhyvinvointi ja työturvallisuus).

Finaalitehtävät

Tehtävän kuvauksiin saattaa tulla 30 %:n muutos, jotka esitellään vasta kilpailupäivinä.

5.1. Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt

1.kilpailupäivä – Asiakaspalvelu ja matkaohjelman suunnittelu

Olette töissä matkatoimistossa. Matkatoimistoon saapuu asiakas, joka haluaa teidän suunnittelevan heille ihanat kaksi päivää ja kaksi yötä Helsingissä. Asiakasta kiinnostaa joku/jotkut seuraavista teemoista:

      • Suomi 100v.
      • Helsingin kulttuurikohteet
      • Suomi Design
      • Helsingin saaristo
      • Suomalainen ruokakulttuuri

Kilpailupäivänä asiakas tarkentaa matkaan liittyviä yksityiskohtia asioidessaan toimistossa. Teillä on 10 min aikaa selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet vierailun suhteen. Asiakaspalvelutilanteen pohjalta valmistelette asiakkaille matkaohjelman ja lähetätte saatekirjeen ja matkaohjelman liitetiedostona asiakkaan sähköpostiin.

  1. kilpailupäivä – Matkailupalvelujen toteuttaminen

Olette Visit Helsingin työntekijöitä ja saatte tehtäväksi suunnitella ja toteuttaa elämyksellisen teemaopastuksen/teema-aktiviteetin, joka on kestoltaan 15 min. Kohdevaihtoehdot ovat:

            • Alvar Aalto
            • Carl Fazer
            • Finlandiatalo
            • Kampin kappeli
            • Kansallismuseo
            • Kansallisteatteri
            • Kauppatori
            • Kiasma
            • Marsalkka Mannerheimin ratsastajapatsas
            • Ravintola Kappeli
            • Sibelius-monumentti
            • Uspenskin katedraali

Valitut kohteet ja asiakasryhmä tarkennetaan kilpailupäivänä.

Tehtävänänne on suunnitella ja kirjoittaa teemaa korostava tuotekuvaus ja operointisuunnitelma. Opastuksen/aktiviteetin suunnitteluun ja kirjoittamiseen on aikaa 2 tuntia. Opastuksen/aktiviteetin kesto on 15 min.

  1. kilpailupäivä – Matkailuyrityksen messuesityksen suunnittelu ja esittäminen

Olette töissä pääkaupunkiseudun matkailuyrityksessä. Saatte tehtäväksi valmistaa ja esitellä yhdestä teille arvotusta yrityksestä messuesityksen yleisölle. Esityksen kesto on 7 min.

Lajialueella on esiteltävien matkailuyritysten edustajia ja yrityksien esittelymateriaaleja. Saatte hankkia tietoa yrityksestä esitteiden ja internetsivustojen kautta sekä haastattelemalla yrityksen edustajaa.

Teillä on 20 min. aikaa valmistautua haastatteluun ja miettiä valmiiksi kysyttävät kysymykset yrityksen edustajalle. Tämän jälkeen saatte 20 min. aikaa toteuttaa haastattelun. Haastattelun, esitteiden ja yrityksen internet-sivujen pohjalta valmistatte power point messuesityksen, jossa saatte käyttää vain kuvia. Esityksen valmisteluun on varattu 1,5h aikaa.

5.2 Tehtävän laajuus ja käytettävissä oleva aika, alustava aikataulu

Maanantai 15.5.2017

n.12 – Akreditointi

15 – 16 Tutustuminen kilpailualueeseen

18 – Avajaiset

Tiistai 16.5.2017

9.45 -17.30 Matkaohjelma ja tuomaripalaute

17 – 19 Suomen suurimmat kevätjuhlat

Keskiviikko 17.5.2017

8.30 – 17.00 Toiminnallinen aktiviteetti/opastus ja tuomaripalaute

Torstai 18.5.2017

8.00 – 13.00 Yrityksen messuesittely

15 – Tuomaripalaute

16 – Palkintojenjako ja päättäjäiset

5.3 Kilpailutehtävän arviointikriteerit

Kilpailutehtävä arvioidaan asteikolla 0-100 p. Arvioinnissa käytetään matkailualan perustutkinnon tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimuksia ja arviointikriteereitä (K3). Matkailualan opetussuunnitelman pakollisia tutkinnon osia ovat: Matkailualan asiakaspalvelu, Matkailupalvelujen toteuttaminen ja Matkailupalvelujen myynti ja neuvonta.

Matkaohjelman suunnittelu ja asiakaspalvelu – arvioinnin kohteet 35p

  • Asiakaspalvelu
  • Ulkoinen olemus ja tilanteeseen sopeutuva pukeutuminen
  • Asiakastarpeiden ja toiveiden tiedustelu ja matkailupalvelujen selvittäminen
  • Palvelujen ja vaihtoehtojen esitteleminen ja suositteleminen
  • Vuorovaikutus ja yhteistyö
  • Aikataulun noudattaminen
  • Kestävä kehitys
  • Kustannuserittely
  • Alan toimintaa koskevien säädösten noudattaminen
  • Matkaohjelman ja tarjouksen sisältö ja selkeys
  • Teeman monipuolinen hyödyntäminen
  • Yrittäjämäinen toiminta, matkaohjelman luovuus ja innovatiivisuus
  • Matkaohjelman käytettävyys, soveltuvuus asiakkaille

Toiminnallinen aktiviteetti/opastus – arvioinnin kohteet 35 p

  • Matkailupalvelujen toteuttaminen
  • Menetelmien, välineiden ja materiaalin hallinta
  • Laadukas ja turvallinen toiminta
  • Tiedon hallinta
  • Alakohtainen kielitaito
  • Vuorovaikutus ja yhteistyö
  • Työhyvinvointi
  • Ajankäyttö
  • Yrittäjämäinen toiminta
  • Työturvallisuus

Yrityksen messuesittely 30 p

  • Matkailupalvelujen toteuttaminen
  • Tiedon hallinta
  • Alakohtainen kielitaito
  • Vuorovaikutus ja yhteistyö
  • Asiakaslähtöisyys
  • Esitystilanne
  • Myynti ja markkinointi
  • Ajankäyttö
  • Käytössä olevien laitteiden ja ohjelmien hallinta
  • Palvelujen kehittäminen myynnissä ja markkinoinnissa
  • Yrittäjämäinen toiminta
  • Luovuus

5.4 Kuvaus arvioinnin toteutustavasta

Kilpailutehtävien arviointi on sekä objektiivista että subjektiivista. Arvioinnissa on mukana päätuomari sekä 9 tuomaria.

5.5 Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue

Suorituspaikkana on 312-Matkailun lajialue. Kilpailijoilla on käytettävissä 2 tietokonetta / pari. Tietokoneissa on internet-yhteys ja selain sekä Microsoft Office – ohjelmistopaketti. Tehtävien tallennusta varten kilpailijoille annetaan muistitikku. Kynä ja paperia.

5.6 Kilpailija tuo tullessaan

  • Kilpailijan on todistettava henkilöllisyytensä (myös KELA-kortti käy). Kilpailijat eivät saa tuoda eivätkä käyttää mitään omia välineitään tai laitteitaan kilpailussa.
  • Kilpailija tuo mukanaan oman oppilaitoksensa hyväksymän työasun.

5.7 Esimerkkitehtävä

Aikaisempien vuosien semifinaali- ja finaalitehtäviä löytyy tästä.

Lajiohjausryhmä 2017

Anu Kiiskinen, lajivastaava, Stadin ammattiopisto
Kati Sutelainen, varavastaava, Stadin ammattiopisto
Leena Korpi, Koulutuskeskus Sedu
Päivi Seppälä, Koulutuskuntayhtymä Tavastia
Helinä Kangas, Koulutuskuntayhtymä Tavastia
Anneli Sagulin, Amisto
Nina Lager, Visit Helsinki
Emilia Sarkia, Scandic/Hilton
Stefan Blomqvist, Punakettu
Karri Korppi, Happy Guide Helsinki
Marika Palsio, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Anu Loukkola-Salo, Oulun seudun ammattiopisto
(22.10.)
Lajin yhteistyökumppanit