301- Finaali

301- Asiakaspalvelu ja myynti Finaali

Taitaja2017 Helsinki –tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.-18.5.2017. Tältä sivulta löydät 301- Asiakaspalvelu ja myynti finaalikuvauksen, sekä finalistit.

Finalistit


Emma Hallikainen
WinNova


Johannes Karppinen
Keski‐Pohjanmaan  ammattiopisto


Miia Mattila
Tampereen seudun ammatiopisto Tredu


Emma Kaartinen
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä, Omnia


Pihla Arvola
Hyria


Juho Hoikkanen
Valkeakosken ammatti‐ ja aikuisopisto


Angelica Saari
Valkeakosken ammatti‐ ja aikuisopisto


Mikke Tolvanen
Mäntän seudun koulutuskeskus


Aino Tainio
Tampereen seudun ammatiopisto Tredu

Finaali

Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt, laajuus ja käytettävissä oleva aika

Kilpailutehtävä koostuu viidestä eri moduulista, joiden sisällöt, laajuus ja aika on selostettu alla.

TIISTAI 16.5. KLO 10 – 19

Moduuli 1 Tuote-esittely ja myyntitilanne

Tuotteet ovat polkupyörät sekä pyöräilyyn liittyvät oheistuotteet
Asiakkaina ovat kuluttaja-asiakkaat
Kesto 1 tunti / kilpailija
Painotus 30 %

Moduuli 2 Verkkokaupan chat-palvelutilanne

Asiakkaina kuluttaja-asiakkaat
Kesto noin 20 min. / kilpailija
Painotus 10 %

 

KESKIVIIKKO 17.5. KLO 08 – 17

Moduuli 3 Tarjouksen tekeminen

Asiakkaana yritys
Kesto noin 3 tuntia yhteensä
Painotus 10 %

Moduuli 4 Muotinäytös

Vaatteiden tuote-esittelyitä ja tilanteen juontaminen työryhmässä
Suullinen vieraan kielen taito
Kesto noin 3 tuntia yhteensä
Painotus 20 %

 

TORSTAI 18.5. KLO 08 – 13

Moduuli 5 Myyntineuvottelu, tuotteena asiantuntijapalvelut

  • Palvelut kuuluvat Würthin valikoimaan (safety@work)
  • Asiakkaana kaupan esimies
  • Tehtävän kesto 20 minuuttia / kilpailija
  • Painotus 30 %

Kilpailutehtävän arviointikriteerit

Kilpailutehtävä on modulaarinen siten, että päiväkohtaiset tulokset voidaan arvioida erikseen. Kilpailutehtävän moduulien kokonaispistemäärä on 100 pistettä. Arviointi on objektiivista.

Moduuli 1: Tuote-esittely ja myyntitilanne 30 p

  • Pohjatiedon hallinta
  • Asiakaspalvelu ja tarvekartoitus
  • Tuotteen esittely ja myynti
  • Lisämyynti
  • Ergonomia
  • Kestävä kehitys
  • Yhteistyö, vuorovaikutus ja viestintä

Moduuli 2: Verkkokaupan chat-palvelutilanne 10p

  • Viestintätavan hallinta (chat)
  • Reklamaation hoito
  • Vieraan kielen taidon hallinta (kirjallinen)
  • Vuorovaikutus ja viestintä

Moduuli 3: Tarjouksen tekeminen 10 p

  • Asiakastiedon käyttäminen ja hyödyntäminen
  • Tarjouksen laskeminen ja arvonlisäveron käsittely
  • Kannattavuus
  • Tarjouksen esittely asiakkaalle
  • Vuorovaikutus ja viestintä
  • Yrittäjyys

Moduuli 4: Muotinäytös 20 p

  • Yhteistyö, vuorovaikutus ja viestintä ryhmän jäsenenä
  • Asiakasinformaation laatiminen yleisölle
  • Esiintyminen ja apuvälineiden käyttö
  • Tuotetietous
  • Yrittäjyys
  • Vieraan kielen suullinen viestintä

Moduuli 5: Myyntineuvottelu, tuotteena asiantuntijapalvelut 30 p

  • Pohjatiedon hallinta (Würth safety@work)
  • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
  • Tarvekartoitus
  • Tuote-esittely, myynti ja kaupan päättäminen
  • Vuorovaikutus ja viestintä

Kuvaus arvioinnin toteutustavasta

Kussakin kilpailutehtävässä on vähintään kolme tuomaria, jotka tekevät arvioinnin itsenäisesti. Myös kilpailijat antavat itsearviointia moduuleista. Arvioinneista tehdään yhteenveto moduuleittain. Näin varmistetaan arvioinnin tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus.

Kilpailussa käytettävät materiaalit, laitteet, työvaiheet ja lajialue

Kilpailijat voivat hyödyntää tehtävissä lajialueella olevaa materiaalia. Kaikissa lajialueella suoritettavissa tehtävissä on mahdollisuus käyttää tablettitietokonetta tai läppäreitä, joissa on nettiyhteys ja laskin. Omia muistiinpanoja tai materiaaleja ei saa tuoda lajialueelle. Kaikki tehtävät suoritetaan lajialueella Messukeskuksessa.

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle

Kilpailijan ei tarvitse tuoda kilpailupaikalle mitään.

Esimerkkitehtävä

Skills Finlandin tehtäväpankki/301 Asiakaspalvelu ja myynti/finaalitehtävä 2016 (linkki)

Esimerkkitehtävä

Arviointi 2016 tästä!

Tuomarit

Jukka Nylander Würth Oy päätuomari
Reijo Helin Würth Oy
Mari Halmetoja Hok-Elanto
Minnastina Miettinen Hok-Elanto
Kenneth Lindström Pam
Tiina Mätäsjärvi Sasky
Suulemi Veija Sasky
Tea Tammenpää Vamia
Sampo Niskanen SLK
Jukka-Matti Mäkinen SLK

Lajin yhteistyökumppanit

 

Lajivastaavat

RYYMIN RAIJA

Raija Ryymin
Suomen Liikemiesten Kauppaopisto
raija.ryymin@businesscollege.fi
044 775 6382

TIKKANEN TERO

Tero Tikkanen
Suomen Liikemiesten Kauppaopisto
tero.tikkanen@businesscollege.fi
045 672 5779

Yleiskuvaus

Laji pohjautuu liiketalouden perustutkinnon, merkonomi, tutkinnon perusteiden tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin. Kilpailutehtävät mittaavat perustutkinnon tutkinnonosien kiitettävän tason (K3) osaamista. Asiakaspalvelun ja myynnin tehtäviin kuuluvat erilaiset asiakaspalvelussa esille tulevat tilanteet.

Osaamisvaatimukset

Kilpailijan on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet, myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita kannattavasti sekä palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti erilaisissa toimintaympäristöissä. Kilpailijoiden tulee selviytyä asiakaspalvelutilanteista vieraalla kielellä (englanti). Kilpailijan työskentely on yrittäjämäistä, taloudellista ja laadukasta, hyvin organisoitua ja oma-aloitteista sekä suoritettu oikein laittein ja välinein työturvallisuus ja kestävä kehitys huomioiden.

Lajiohjausryhmä 2017

Raija Ryymin, lajivastaava, Suomen Liikemiesten Kauppaopisto
Tero Tikkanen, varavastaava, Suomen Liikemiesten Kauppaopisto
Katri Pahkakangas, Koulutuskeskus Sedu
Tiina Mätäsjärvi, Sastamalan koulutuskuntayhtymä
Suulemi Veija, Sastamalan koulutuskuntayhtymä
Mari Halmetoja, HOK-Elanto
Minnastiina Miettinen, HOK-Elanto
Kenneth Lindström, PAM
Jukka Nylander, Würth Oy