102- Finaali

102- Autokorinkorjaus Finaali

Taitaja2017 Helsinki –tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.-18.5.2017. Tältä sivulta löydät 102- Autokorinkorjauksen finaalikuvauksen, sekä finalistit.

Finalistit


Roope Anttalainen
Turun ammatti‐instituutti


Anttoni Laaksonen
Turun ammatti‐instituutti


Joni Lammela
Oulun seudun ammattiopisto


Ossi Puhakka
Oulun seudun ammattiopisto


Otto Saari
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä, Omnia


Santeri Liukonen
Etelä‐Savon ammattiopisto


Janne Mäkinen
Jyväskylän ammattiopisto


Kansainvälinenkilpailija
Maksim Kruglov
WorldSkills Russia-Team
Russia

Finaali

 

Kilpailutehtävät

Kilpailutehtävien suunnittelussa on huomioitu autokoritekniikan ja korjaamovaatimusten kehitystä. Kilpailutehtävät ovat työelämälähtöisiä ja mittaavat ammatissa tarvittavia perustaitoja.

Tehtävä A. Oikaisutehtävä 20 p / 100 p

   A1. Tehtävänä on oikaista lommoja oikaisumenetelmillä sekä viimeistellä pinta niin, että työ on luovutettavissa automaalarille. Oikaisussa käytetään perinteisiä käsityövälineitä ja haluttaessa pintaoikaisusarjoja. Oikaistavan alueen puhdistus ja hionta tehdään työn edellyttämässä laajuudessa.

Tehtävä B. Muoviosan korjaus 10 p / 100 p

  • umpion kiinnityskorvakkeen valmistus
  • Kiinnityskorvakkeen liimaus

Korjaus tehdään 3M muovinkorjaus menetelmillä.

Tehtävä C. Korjauskustannuslaskelma 10 p / 100 p

   C1. Tehtävänä on laskea korjauskustannuslaskelma vaurioituneesta ajoneuvosta.

   Korjauskustannuslaskelma tehdään CAB ohjelmalla.

Tehtävä D. Hitsatun osan vaihto 40 p / 100 p

   D1. Tehtävänä  on  vaihtaa . VW golf helmapellin etuosa

Työ suoritetaan valmistajan ohjeiden mukaan.  Työn viimeistelyn laatu vastaa maalaamon laatuvaatimuksia. Vauriokohta sijaitsee  etuoven  kohdalla  helmapellissä. Katkaisukohta on merkattu nuolilla

Tehtävä E. Pyöränkulmien mittaus ja säätö 10 p / 100 p

   E1. Tehtävänä on mitata ja säätää auton pyöränkulmat ohjearvoihin.

   Pyöränkulmien mittaus ja säätö tehdään VW-konsernin autoon. Mittalaitteena käytetään Hunter Elite mittalaitetta.

Tehtävä F. Korimittaus 10 p / 100 p

   F1. Tehtävänä on mitata auton kori, tulostaa mittaustulokset ja antaa asiakkaalle selvitys mittaustuloksista. Mittalaitteena käytetään Autorobot EZCalipre mittalaitetta   

Arviointikokonaisuudet

Tehtävä A. Oikaisutehtävä 10 p

Oikaistun pinnan muoto, oikaistun pinnan jäntevyys, pinnan laatu, viimeistely, oikaisuaika, työturvallisuus.

Tehtävä B. Muoviosan korjaus 10 p

Puhdistukset, valmistelu / hionnat, liimaukset, lopputulos, alueen siisteys, työturvallisuus.

Tehtävä C. Korjauskustannuslaskelma 10 p

Ajoneuvon ja vahingon tiedot, korjaustoimenpiteet, kustannuslaskelman tulostus, korjauksen kesto.

Tehtävä D. Hitsatun osan vaihto 40 p

Vaihdettavien osien irrotus, varaosan ja korjausalueen valmistelu, puhdistukset,  asemoinnit,  hitsaukset,  hionnat ja viimeistelyt, suoritusaika, työturvallisuus, siisteys. Tehtävässä suoritetaan väliarvioinnit.

Tehtävä E. Pyöränkulmien mittaus ja säätö 10 p

Asiakkaan kohtaaminen, lähtötietojen haku, laitteiden käyttö, säätötyön suoritus, tulosten analysointi ja palaute.

Työturvallisuutta ja työympäristön huomiointia arvioidaan jatkuvan näytön periaatteella koko kilpailun ajan.

Kuvaus arvioinnin toteuttamisesta

Arviointi on 100 %:sti objektiivista.  Tehtävä työprosessi ja lopputulos mitataan tehtäväkohtaisesti soveltuvalla menetelmällä.

Kilpailupaikalla valmiina olevat kalusteet

Kilpailupaikalla on valmiina kaikki tehtävän suorittamiseen tarvittavat kalusteet.

Kilpailujen järjestäjä varaa seuraavat laitteet, välineet ja tarvikkeet

Wihuri Oy tekninen kauppa toimittaa:

  • Hunter RX45 nostin
  • Hunter Elite suuntauslaitteet
  • Hunter  Code  Link
  • Nenab-250  akselikevennin
  • 4 kpl Worky  Smobi  siirreltävä hitsauskaasu imuri.

   Suuntauksessa käytettävät  Stahlwille  työkalut (Stahlwille työkaluvaunu)

Autorobot  toimittaa:

  • Ez Calipre  mittalaite
  • Pintaoikaisusarja sisältää spotterin

Wurth toimittaa:

  • Suojaimet
  • Käsityökalut
  • Kemikaalit ja tarvikkeet
  • Suojavaatetus

Kemppi toimittaa:

  • Kemppi MInarcMig 200 hitsauslaitteet
  • HotSpot (hiilielektrodi)
  • Kemppi automaattimaskit

3M toimittaa:

  • Festo  työvälinevaunu imurilla
  • Festo sähköhiomakonepaketti, epäkesko

Koulutuspalvelu Vaurio toimittaa:

  • CAB vauriolaskentaohjelmisto

3M toimittaa:

  • Muovinkorjausaineet ja tarvikkeet

Kilpailija tuo itse kilpailupaikalle

Turvajalkineet. Kilpailija voi halutessaan tuoda henkilökohtaisia työkaluja. Omien työkalujen pitää olla Suomessa yleisesti myynnissä olevia välineitä. Radiotoiminnolla varustettujen ja ääntä vahvistavien kuulosuojainten käyttö on kielletty.

Kilpailujen aikataulu

Tarkempi kilpailu- ja ruokailuaikataulu ilmoitetaan kilpailijoille myöhemmin.

Tuomarit

Jari  Wiman, OSAO, Haukipudas
Kari Määttä, OSAO, Haukipudas
Jouni Kiviranta, Wihuri
Joni Jussila, Incar Oy
Juhani Varila, Suomen 3M Oy
Teuvo Särkkä, Etelä-Savon ammatti-opisto
Risto Venäläinen, Autorobot Finland Oy
Mikko Neuvonen, Wurth Oy
Pekka Järvinen  Keuda
Reino Malinen Keuda

 

Kilpailun luonne

Kilpailu on yksilökilpailu.

Lajin yhteistyökumppanit:

 

 

Lajivastaavat

KAURANEN TIMO-PEKKA

Timo-Pekka Kauranen
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
timo-pekka.kauranen@keuda.fi
050 415 0700

JÄRVINEN PEKKA

Pekka Järvinen
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
pekka.jarvinen@keuda.fi
050 439 7866

Yleiskuvaus

Lajin kilpailutehtävät pohjautuvat autokorinkorjaajan koulutusohjelman tutkinnon perusteiden kiitettävän (K3) tason vaatimuksiin.

Autokorikorjaajan on hallittava esimerkiksi asiakaspalvelu, kolariautolle vaurioanalyysin ja kustannusarvion tekeminen, mittalaitteiden käyttö, pintapeltien oikaisu eri pintaoikaisujärjestelmillä, hitsattavien korinosien vaihto, ruuvikiinnitteisten osien vaihto, muovikorjaus sekä lasien vaihdot.
Autokorinkorjaaja tekee korjattavat alueet valmiiksi automaalarille luovutettavaksi.

Osaamisvaatimukset

Ammatin ydinosaaminen on kolarivaurioiden korjaaminen. Kolari voi vaurioittaa auton tekniikkaa, korirakennetta ja kosmeettisia pintoja.

Korimateriaalien tunteminen ja niiden korjausmenetelmien hallinta ovat välttämättömiä nykyturvatekniikan autoissa. Autovalmistajien korikorjauksen ohjeiden oikea tulkitseminen ja ohjeiden noudattaminen ovat välttämättömiä turvallisen lopputuloksen saavuttamiseksi.

Hitsaustaidot erilaisilla laitteilla ovat hyvin oleellinen osa korikorjausta. Kilpailijan on hallittava myös erilaisten mittaus- ja testauslaitteiden käyttö. Maalauksen jälkeinen varustelu ja laadun varmistus kuuluvat myös ammattiin.

Lajiohjausryhmä 2017

Timo-Pekka Kauranen, lajivastaava, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Pekka Järvinen, varavastaava, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
Jussila Joni, inCar OY
Mikko Neuvonen, Würth Oy
Varila Juhani, 3M
Wiman Jari, Oulun seudun ammattiopisto
Timo Repo, Opetushallitus
Seppo Kreivi, Prestia
Teuvo Särkkä, ESEDU