101- Autoasennus Finaali
Taitaja2017 Helsinki –tapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 15.-18.5.2017. Tältä sivulta löydät 101- Autoasennuksen finaalikuvauksen, sekä finalistit.
Finalistit
Miika Lauri
Keski‐Pohjanmaan ammattiopisto
Väinö Kuosmanen
Turun ammatti‐instituutti
Viljami Leinonen
Rasekon ammattiopisto
Jimi Käräoja
Raahen ammattiopisto
Juho Kauppi
Ammatti‐instituutti Iisakki
Matias Lähteenmäki
Rasekon ammattiopisto
Arttu Kivenmäki
Koulutuskeskus Sedu
Roope Valomäki
Pohjois‐Karjalan ammattiopisto
Kansainvälinenkilpailija
Evgeny Buldashev
WorldSkills Russia
Russia
Finaali
Kilpailutehtävän rakenne ja tehtävämoduulien keskeiset sisällöt
Kokonaiskilpailu koostuu kahdeksasta (8) itsenäisestä osiosta, jotka on toteutettu yhteistyössä autoalan eri toimijoiden kanssa.
- Korin sähkövarusteet Diagnostiikka
- Alusta- ja hallintalaitteet Alustan korjaus
- Voimansiirron huolto Voimasiirron huolto
- Hybridi/huoltokorjaus Diagnostiikka/korjaus
- Alusta- ja hallintalaitteet Asentokulmat
- Moottorin tekniikka Diagnostiikka/korjaus
- Moottorin tekniikka Diagnostiikka/korjaus
- Alusta- ja hallintalaitteet Rengastyö
Tehtävän laajuus ja käytettävissä oleva aika
Kolmipäiväisen kilpailun aikana tehdään kahdeksan erillistä tehtävää. Suorittamiseen on aikaa 1,5 tuntia tehtävää kohti. Maksimi työskentelyaika on siten 8 x 1,5 tuntia = 12 tuntia.
Ensimmäisenä päivänä suoritetaan neljä tehtävää josta yksi on tauko rasti,
seuraavana päivänä kolme ja viimeisenä päivänä kaksi. Kilpailijoiden työskentelyaika, sisältäen tauot:
Kilpailijoiden työskentelyaika, sisältäen tauot:
- tiistaina 10.30 – 18.30
- keskiviikkona 8:30 – 15:30
- torstaina 8:30 – 13:00.
Kv-kilpailija osallistuu kilpailun ulkopuolella tehden koko kilpailun normaalisti, yhtenä kilpailijana. Kilpailu kieli on hänen kohdalla englanti.
Kilpailutehtävän arviointikriteerit
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota työn laatuun, oikeisiin työmenetelmiin sekä kilpailijan kykyihin ja taitoihin toimia automekaanikkona ja asiakaspalvelijana osana autoliikkeen toimintaa. Osassa kilpailutehtävistä voidaan käyttää englannin taikka ruotsin kieltä.
Taitaja-kilpailun pakollisten teemojen yrittäjyyden, kestävän kehityksen, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden osuus arvioinnista on yhteensä noin 8 %.
Arviointikriteerit perustuvat autotekniikan koulutusohjelman tutkinnon perusteiden kiitettävän (K3) tason kriteereihin.
Kuvaus arvioinnin toteutustavasta
Jokaisella rastilla on kaksi tuomaria, joista toinen voi toimia asiakkaana taikka työnjohtajana. Kaikki tuomarit ovat ammatillisesti kokeneita ja alallaan tunnustettuja ammattilaisia.
Arviointi toteutetaan objektiivisena arviointina. Maksimipistemäärä on 100 pistettä, jokainen, lukuun ottamatta taukorastia. Rasti on 12,5 pisteen arvoinen ja pistelaskuun käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää.
Edellisten vuosien finaalitehtäväkuvaukset ja niiden arviointi löytyvät täältä.Tehtävien rakenne ja arviointi eivät ole oleellisesti muuttuneet.
Kilpailija tuo tullessaan
Kilpailijan on tuotava itse tarvittavat henkilökohtaiset suojavälineet. Myös käsivalaisin on hyvä olla mukana.
Kilpailijalla on oltava suoritettuna sähköturvallisuuskurssi (SFS6002).
Yhteistyökumppani vaatetuttaa kilpailijat (Wurth). Asuihin kiinnitetään taustayhteisön logo/nimi sekä kilpailijan nimi.
Viittaus esimerkkitehtävään
Vuoden 2016finaalitehtävät ovat saatavilla Skills Finlandin tehtäväpankissa.
Kilpailunjärjestäjä varaa kilpailupaikalle
Kilpailualueen koko on 440 m2. Yleisöllä tulee olemaan pääsy kilpailualueen ympärille.
Alue on jaettu kahdeksaan tehtäväkohtaiseen alueeseen, jotka on varustettu kyseisessä tehtävässä tarvittavilla työkaluilla, koneilla ja laitteilla. Osa tarvittavista tarvikkeista tulee olemaan alueella keskeisellä paikalla.
Alueella on kilpailijoiden käytössä taukoalue. Läheisyydessä on myös pukuhuoneet, mutta ne eivät ole kilpailualueella.
Kilpailun luonne
Kilpailu on yksilökilpailu.
Tuomarit
Markku Suonpää, (päätuomari)Kainuun ammattiopisto
Vesa Turunen, Robert Bosch Oy
Erkki Toivio, Alppilan Autohuolto Oy
Perti Räikkönen, Alppilan Autohuolto Oy
Kasper Halsas, Toyota Finland
Juha Seistamo, Toolx Oy
Matti Nurmi, Sedu Seinäjoki
Juha Seppälä, Diagno Finland
Tomi Nyman, Stadin ammattiopisto
Tuomo Jokinen, Wihuri
Risto Kivipensas, Tredu
Jari Saatsi, Delta-auto Oy
Tom Ericksson, Oy Ford Ab
Ari Katila, Diagno Finland
Petri Koskenniemi, Wurth
Tapio Hanhilammi, Tredu
Lasse Wirzenius, OY Veho Ab
Markku Haapasalo, Oy Veho Ab
Lajin yhteistyökumppanit
Lajivastaavat

Jussi Seppälä
Stadin ammattiopisto
jussi.seppala@edu.hel.fi
Yleiskuvaus
Osaamisvaatimukset
Kilpailun osaamisvaatimukset perustuvat sekä monitaitoisen automekaanikon työtehtävien osaamisvaatimuksiin että seuraaviin autoalan perustutkinnon autotekniikan koulutusohjelman pakollisten ja valinnaiten tutkinnon osien kiitettävän tason (K3) mukaisesti:
• auton tai moottoripyörän huoltaminen
• auton korjaaminen
• moottorin ja voimansiirron huolto ja korjaus
• sähkövarusteiden mittaus ja korjaus.
Lajiohjausryhmä 2017
Jussi Seppälä, varavastaava, Stadin ammattiopisto
Markku Suonpää, Kainuun ammattiopisto
Jussi Sireeni, Kouvolan Aikuiskoulutuskeskus
Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry
Ville Kari, Metalliliitto
Petri Räikkönen, Alppilan autohuolto
Tuomas Saari, Robert Bosch Oy
Olli Ringvall, Robert Bosch Oy
Perti Koskenniemi, Würth Oy